Reglerna
nedan är delade i två olika delar. Första delen är
arrangörsregler i kort sammanfattning. Andra delen är
reglerna i sin helhet.
Röd text är nyheter för detta året.
Regler i kort sammanfattning:
1§ Inbjudan SKA finnas tillgänglig på Internet.
2§ Anmälningslista SKA finnas på nätet SENAST dagen efter
sista anmälningsdagen.
3§ Tävlingen är Onotad.
4§ Tävlingsavgifter:
Fri startavgift. Klass U max 50%
av ordinarie avgift.
Av avgiften är 125kr
till prispotten i klassen &
75kr
till administrativa kostnader för BRC.
5§ Gallring, Enligt
arrangörens inbjudan.
6§ Lottning i licenssammanslagna
klasser ska ske i licensordning. Exempel:
Klass 3, A & B-Förare Grupp F, då lottar man A-förarna och
sätter dom först i klassen, sen lottar man B-Förarna och
sätter dom efter A-förarna.
7§ 3 Min startmellanrum
när snabbare förar och/eller /bilklass startar bakom.
Klasserna
3, 5, 6, 7, 8 och 9 ska ha 3 min i startmellanrum före 1:a
bil i klassen om licensklasserna skiljer, är licensklasserna
samma så bestäms startmellanrummet av arrangören i samråd
med BRC.
8§ Engelsk pilning, färgen på pilarna SKA antingen vara
Orange eller floruroserande röd.
9§ Tidtagning på SS skall ske på 1/10-dels sekund.
10§ Dekaler från Bilsport Rally & Racing ska klistras
ovanför startnumren, att inte
göra det om man inte friköpt sig från reklam i tävlingen kan
innebära uteblivna poäng.
11§ Logon för Bilsport Rallycup skall finnas på allt
material runt tävlingen som till exempel inbjudan, annonser,
program samt resultatlista.
12§
Tävlingarnas arrangörer kan välja att inbjuda till 4WD om
dom önskar, denna bilklassen ingår ej i BRC på grund av för
lite deltagande bilar. Dom ska då starta före eller efter
cupen och inte mitt i cupens klasser. Max 20 bilar totalt
från denna klassen om dom startar först, före cupens
klasser.
13§
Efteranmälda
startar först i sin licensklass utom i klass 11 där
efteranmäld startar
sist.
14§ Skulle kravet från vår sponsor om minsta antalet deltävlingar för att
genomföra BRC kommande år ej uppnås så kör vi även kommande
säsong, alltså
även om det blir bara 2 deltävlingar kommande säsong. (denna
ändring rör arrangörerna, ej dom tävlande)
15§ Om
tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av
deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för
en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett
kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av
inkörd års-poäng, dock max 20 poäng givetvis.
16§
Personuppgifter: I och med anmälan till en deltävling av
Bilsport Rallycup så ger man sitt medgivande till att
personuppgifter i samband med cupens tävlingar används för
erforderligt bruk såsom anmälningslistor, presentationer,
programblad och reportage.
17§ Byte av
tävlingsdatum under pågående säsong sker i samråd med
Bilsport Rallycup, datumbyte utan OK från BRC kan innebära
indraget deltagande i BRC.
Regler för
Bilsport Rallycup i helhet:
Deltävlingar:
Bilsport Rallycup
arrangeras under grussäsongen med minst 4 deltävlingar och
max 6 deltävlingar. Deltävlingarnas datum ska ha minst en
tävlingsfri helg mellan de olika deltävlingarna, helst 2
helger utan cuptävlingar mellan 2 deltävlingar.
Klassindelningar:
Klass U: Ungdomsrally. Poängberäkning
som övriga klasser.
MRF-Trophy>>
Klass 1: A-B-förare Grupp E.
Klass 2: C-förare Grupp E.
Klass 3: A-B-förare: Grupp F
Läs här>>, 1300 Rallycup
samt Grupp N -1400cc.
Klass 4: C-förare: Grupp F
Läs här>>, 1300 Rallycup
samt Grupp N -1400cc.
Klass 5: A-B-C-förare: Appendix K.
upp till -1975.
Klass 6: A-B-C-förare: Appendix K.
1976-1990, Ej 4WD.
Klass 7: A-B-C-förare: Max 74,
Regler>>
Regelfrågor:
max74@bilsport-rallycup.se>>
Bilsport Rallycup
äger tolkningsrätten till vad som är tillåtet i klass Max 74.
Dogbox tillåtet i Max 74 om det är monterat
i ett originalhus.
Klass 8: A-B-C-förare:
Grupp H Classic, Regler>>
Regelfrågor:
info@bilsport-rallycup.se>>
Bilsport Rallycup
äger tolkningsrätten till vad som är tillåtet i klass Grupp
H Classic.
Klass 9: A-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Grupp
R, Nationell
Special.
Klass 10: B-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N,
Grupp R, Nationell
Special.
Klass 11: C-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N,
Grupp R, Nationell
Special.
Klass U: Ungdomsrally.
Denna indelning bör också användas som startordning av
arrangörerna.
OBS! Klasser som är
sammanslagna licensmässigt ska lottas och starta licensvis
A-B-C-Förare.
Exempel: Klass 5: A-förare
startar före B-förare och C-förare sist i klassen.
Efteranmälda i klassen startar först i sin licensklass, det
är alltså bara A-Förare som startar först i klassen om det
redan finns A-förare anmälda.
Tjej-BRC är en Tjej-Cup som räknas
över hela säsongen och ej utdelas pokaler i varje enskild
deltävling.
Läs om
Tjej-BRC här>>
Tävlingarnas arrangörer kan välja att
inbjuda till 4WD om dom önskar, denna bilklassen ingår ej i
BRC på grund av för lite deltagande bilar. Dom ska då
starta före eller efter cupen och inte mitt i cupens
klasser. Max 20 bilar totalt från denna klassen om dom
startar först, före cupens klasser.
Fotnot: Arrangören får själv bestämma om Klass U skall
starta före eller efter övriga klasser bara arrangören
uppfyller Sbf:s regler enligt RY 5.3.9, se utdrag ur
reglerna nedan.
RY 5.3T Ungdomsrally
RY 5.3.9, Startordning:
Normalt startar Ungdomsklassen i direkt anslutning efter sista C-förare,
dessa
förare bör vara seedade efter hittills kända prestationer. De ska alltid
finnas med i program/startlista. Om ungdomsklassen startar först i tävlingen
ska också finnas minst en föråkarbil mellan ungdomsklassen och övriga
tävlande. Startmellanrummet mellan ungdomsklassen och övriga tävlande ska vara
så tilltaget att föråkarbilen har nått sträckmålet på berörd specialsträcka
innan någon övrig tävlingsklass tillåts starta.
Efteranmälda:
Startar först i sin licensklass utom C-Förare 2WD som startar
sist i sin klass.
Noter:
Alla deltävlingar i Bilsport Rallycup är onotade.
Startavgifter:
Fri enligt varje arrangörs tilläggsregler.
Arrangören tar ut 125:- per startavgift för att lägga till
prispotten samt betalar 75:- per startande till cupen för administrativa
kostnader, totalt 200:- per startande.
Klass U betalar varken 125:- till prispotten eller 75:- till administrativa
kostnader.
Anmälningslista:
En anmälningslista ska tillhandahållas av arrangören på
Internet senast dagen efter sista anmälningsdag.
Resultatlista:
En resultatlista ska tillhandahållas av arrangören på
Internet senast måndagen efter tävlingsdagen om tävlingen
går på lördagen. Poäng räknas från sluttid i officiell
resultatlista.
Däck:
Enligt gällande rallyreglemente.
Reklam:
Tidningen Bilsport Rally & Racing samt övriga sponsorer till
Bilsport Rallycup äger rätt till reklam på
tävlingsbilarna i cupens samtliga deltävlingar. Dekaler från
Bilsport Rally & Racing ska klistras direkt ovanför startnumren,
att inte göra som ovan om man inte friköpt sig från reklam i
deltävlingen kan innebära uteblivna poäng.
Delad bil:
Enligt varje arrangörs tilläggsregler.
Tävlingsform:
I deltävlingar med tävlingsform RS i backe och sprint köres
fastställd bansträckning enligt arrangörens tilläggsregler.
I tävlingsformen RY, räknas tävlingens totaltid som resultat
i respektive förarklass.
För att ha fullgjort RY tävling krävs tid på samtliga SS
eller prov, samt målgång vid slutmål.
Gallring:
Gallring, Enligt arrangörens inbjudan.
Pilning:
Engelsk pilning, färgen på pilarna ska antingen vara Orange
eller floruroserande röd.
Poängfördelning:
I samtliga deltävlingar fördelas klassvis poängen enligt:
1:an 20 p, 2:an 18 p, 3:an
16 p, 4:an
14 p, 5:an 12 p, 6:an 10 p, 7:an 9 p,
8:an 8 p, 9:an 7 p, 10:an 6 p, 11:an 5 p, 12:an 4 p, 13:e 3
p, 14:e 2 p, 15:e 1 p.
Samtliga som inte fått poäng enligt ovanstående får efter
fullgjord tävling 1 p.
Särskiljning i deltävling:
Vid lika sluttid delas poäng ut enligt exempel:
Om det bli
två 2:or får bägge 18 p och den som kommer 4:a får 14 p. Det
betyder att ingen blir tilldelad 16 p.
Poängen kan säkert att vara annorlunda
i sista deltävlingen beroende på någon anledning.
Om
tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av
deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för
en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett
kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av
inkörd års-poäng, dock max 20 poäng givetvis.
Tidtagning:
Tidtagning på SS skall ske på 1/10-dels sekund.
Tävlingar som räknas:
I poängsammanräkningen efter samtliga deltävlingar, räknas
förarnas intjänade poäng samman till ett slutresultat. Man
kan inte ta poäng med sig om man byter bilklass under
pågående säsong.
Samtliga deltävlingar räknas.
Prispott:
Tidningen Bilsport Rally & Racing sponsrar Bilsport
Rallycup med 5500:- per genomförd deltävling i cupen.
Sponsorpengarna fördelas mellan klasserna efter antal
startande i klasserna när för Bilsport Rallycup
gemensamma omkostnader är betalda.
125:- från varje inbetald startavgift i respektive deltävling
tillförs prispotten.
Prispotterna i respektive förarklass kommer att variera
beroende på antal startande, eftersom de
125:- per inbetald
startavgift tillfaller den förarklass i vilken
anmälningsavgiften är betald.
Klass U: Inga penningpriser i Utbildningsrally.
Fördelning av prispott:
Prispengar i cupen fördelas mellan de 3 bästa ekipagen per
klass enligt följande :
Från den
totala prispotten kommer pengar för inköp av pokaler/priser
att uttagas.
Pristagarna står för eventuell vinstskatt.
Minst 3 startande i en majoritet av tävlingarna krävs för
att det ska bli prisutdelning i klassen.
Särskiljning i cupen:
Varje förare med poäng i cupen får vid summeringen av
cup-poäng räkna samtliga poängtävlingar till en slutsumma.
Slutsumman kan bestå av poäng från 1, 2, 3, 4, 5, eller 6
tävlingar.
Om flera tävlande i en förarklass stannar på samma slutpoäng
när cupen är avslutad gäller följande som särskiljning
:
-
1). Flest
20 poängare. (1:a platser)
-
2). Flest
18 poängare. (2:a platser)
-
3). Flest
16 poängare. (3:e platser)
-
Därefter
lottning av arrangören.
Klass U:
Samma slutpoäng ger delad placering och likvärdiga priser.
Priser/Prisutdelning:
Separat prisutdelning och tillhörande fest, datumet meddelas
på hemsidan och samtliga pristagare får en personlig
inbjudan hemskickad i brev. På prisutdelningen utdelas segerpokaler/medaljer till de tre bäst
placerade förare/kartläsare i respektive förarklass. För att
få ut pris så förbinder inbjuden pristagare sig att medverka
i det arrangemang som görs för prisceremonin.
När anmälningstiden för
prisutdelningen gått ut så beställs pokaler till dom anmälda.
Har man inte anmält sig i tid så finns det inga
pokaler beställda så det är upp till pristagaren att anmäla
sig i tid.
Möjlighet till Efteranmälan finns ej.
Marknadsföring/Publicering:
Genom att deltaga i Bilsport Rallycups
deltävlingar, så godkänner vederbörande publicering av
allt som rör deltagarna i någon av tidningarna Bilsport
Rally & Racing eller Bilsport, Bilsport Rally & Racings hemsida och på
Bilsport Rallycups hemsida utan några undantag.
|