Reglerna
nedan är delade i två olika delar. Första delen är
arrangörsregler i kort sammanfattning. Andra delen är
reglerna i sin helhet.
Röd text är nyheter för detta året.
Arrangörsregler i kort sammanfattning:
1§ Inbjudan SKA finnas tillgänglig på Internet.
2§ Anmälningslista SKA finnas på nätet SENAST dagen efter
sista anmälningsdagen.
3§ Tävlingen är Onotad.
4§ Tävlingsavgifter:
20-30km SS Max startavgift 925kr.
inkl ev. anm avgift. (som
tidigare). Över
30km SS = Max startavgift 1075kr.
Över 35km SS = Max startavgift
1150kr. Över 40km SS = Max startavgift
1225kr.
Över 45km SS = Max startavgift
1300kr.
Över 50km SS = Max startavgift
1375kr. Över 55km SS = Max startavgift 1450kr.
Över 60km SS = Max startavgift
1525kr
Av dessa avgifter är 925kr inkl. 50kr till prispotten &
75kr
till administrativa kostnader för BRC.
5§ Gallring, Poststämpelns datum på anmälan oavsett antal
poäng i cupen.
6§ Lottning i licenssammanslagna
klasser ska ske i licensordning. Exempel:
Klass 3, A & B-Förare VOC, då lottar man A-förarna och
sätter dom först i klassen, sen lottar man B-Förarna och
sätter dom efter A-förarna. Så här har det stått i reglerna
tidigare men det har fallit bort så därför lägger vi till
det igen nu så ingen missar det.
7§ Engelsk pilning, färgen på pilarna SKA antingen vara
Orange eller floruroserande röd.
8§ Tidtagning på SS skall ske på 1/10-dels sekund.
9§ Dekaler från Bilsport ska klistras ovanför
startnumren.
10§ Logon för Bilsport Rallycup skall finnas på allt
material runt tävlingen som till exempel inbjudan, annonser,
program samt resultatlista.
11§
Tävlingarnas arrangörer kan välja att inbjuda till 4WD om
dom önskar, denna bilklassen ingår ej i BRC på grund av för
lite deltagande bilar. Dom ska då starta före eller efter
cupen och inte mitt i cupens klasser. Max 20 bilar totalt
från denna klassen om dom startar först, före cupens
klasser.
12§
Efteranmälda
startar först i sin licensklass utom i klass 9 som startar
sist.
13§ Ändring på kravet om minst 5 deltävlingar för att
genomföra BRC kommande år, vi kör tills cupens pengar är
slut även om vi inte når upp till sponsorns krav. Alltså
även om det blir bara 2 deltävlingar kommande säsong. (denna
ändring rör arrangörerna, ej dom tävlande)
14§ Om
tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av
deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för
en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett
kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av
inkörd års-poäng, dock max 10 poäng givetvis..
Regler för
Bilsport Rallycup i helhet:
Klassindelningar:
Klass U: Ungdomsrally. Poängberäkning
som övriga klasser.
Klass 1: A-B-förare Grupp E.
Klass 2: C-förare Grupp E.
Klass 3: A-B-förare: Volvo Original Elit
samt Suzuki Grupp N.
Klass 4: C-förare: Volvo Original Cup
samt Suzuki Grupp N.
Klass 5: A-B-C-förare: Appendix K.
Klass 6: A-B-C-förare: Max 74,
Regler>> Regelfrågor:
max74@bilsport-rallycup.se>>
Bilsport Rallycup
äger tolkningsrätten till vad som är tillåtet i klass Max 74.
Klass 7: A-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Nationell
Special.
Klass 8: B-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Nationell
Special.
Klass 9: C-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Nationell
Special.
Klass U: Ungdomsrally.
Denna indelning bör också användas som startordning av
arrangörerna.
OBS! Klasser som är
sammanslagna licensmässigt ska lottas och starta licensvis
A-B-C-Förare.
Exempel: Klass 5: A-förare
startar före B-förare och C-förare sist i klassen.
Efteranmälda i klassen startar först i sin licensklass, det
är alltså bara A-Förare som startar först i klassen om det
redan finns A-förare anmälda.
Tävlingarnas arrangörer kan välja att
inbjuda till 4WD om dom önskar, denna bilklassen ingår ej i
BRC på grund av för lite deltagande bilar. Dom ska då
starta före eller efter cupen och inte mitt i cupens
klasser. Max 20 bilar totalt från denna klassen om dom
startar först, före cupens klasser.
Fotnot: Arrangören får själv bestämma om Klass U skall
starta före eller efter övriga klasser bara arrangören
uppfyller Sbf:s regler enligt RY 5.3.9, se utdrag ur
reglerna nedan.
RY 5.3T Ungdomsrally
RY 5.3.9, Startordning:
Normalt startar Ungdomsklassen i direkt anslutning efter sista C-förare,
dessa
förare bör vara seedade efter hittills kända prestationer. De ska alltid
finnas med i program/startlista. Om ungdomsklassen startar först i tävlingen
ska också finnas minst en föråkarbil mellan ungdomsklassen och övriga
tävlande. Startmellanrummet mellan ungdomsklassen och övriga tävlande ska vara
så tilltaget att föråkarbilen har nått sträckmålet på berörd specialsträcka
innan någon övrig tävlingsklass tillåts starta.
Efteranmälda:
Startar först i sin licensklass utom C-Förare 2WD som startar
sist i sin klass.
Noter:
Alla deltävlingar i Bilsport Rallycup är onotade.
Startavgifter:
Enl. varje arrangörs tilläggsregler, arrangören tar ut 50:-
per startavgift för att lägga till prispotten samt betalar 75:- per startande
till cupen för administrativa kostnader, totalt 125:- per startande.
20-30km SS Max startavgift 925kr.
inkl ev. anm avgift. (som
tidigare). Över
30km SS = Max startavgift 1075kr.
Över 35km SS = Max startavgift
1150kr. Över 40km SS = Max startavgift
1225kr.
Över 45km SS = Max startavgift
1300kr.
Över 50km SS = Max startavgift
1375kr. Över 55km SS = Max startavgift 1450kr.
Över 60km SS = Max startavgift
1525kr
Klass U betalar varken 50:- till prispotten eller 75:- till administrativa
kostnader.
Anmälningslista:
En anmälningslista ska tillhandahållas av arrangören på
Internet senast dagen efter sista anmälningsdag.
Resultatlista:
En resultatlista ska tillhandahållas av arrangören på
Internet senast måndagen efter tävlingsdagen om tävlingen
går på lördagen.
Däck:
Enligt gällande rallyreglemente.
Reklam:
Tidningen Bilsport Rally & Racing samt övriga sponsorer till
Bilsport Rallycup äger rätt till reklam på
tävlingsbilarna i cupens samtliga deltävlingar.
(Friköp från Bilsport Rallycup reklam = 3
000:-/deltävling). Pengarna delas 50/50 mellan arrangerande
klubb och den gemensamma prispotten.
Eventuell Arrangörsreklam friköps separat enligt arrangörens
tilläggsregler..
Delad bil:
Enligt varje arrangörs tilläggsregler.
Tävlingsform:
I deltävlingar med tävlingsform RS i backe och sprint köres
fastställd bansträckning enligt arrangörens tilläggsregler.
I tävlingsformen RY, räknas tävlingens totaltid som resultat
i respektive förarklass.
För att ha fullgjort RY tävling krävs tid på samtliga SS
eller prov, samt målgång vid slutmål.
Gallring:
Poststämpelns datum på anmälan oavsett antal poäng i cupen.
Pilning:
Engelsk pilning, färgen på pilarna ska antingen vara Orange
eller floruroserande röd.
Poängfördelning:
I samtliga deltävlingar fördelas klassvis poängen enligt :
1:an 10 p, 2:an 8 p, 3:an 7 p, 4:an
6 p, 5:an 5 p, 6:an 4 p, 7:an 3 p,
8:an 2 p,
Samtliga som inte fått poäng enligt ovanstående får efter
fullgjord tävling 1 p. Särskiljning i deltävling:
Vid lika sluttid delas poäng ut enligt exempel: Om det bli
två 2:or får bägge 8 p och den som kommer 4:a får 6 p. Det
betyder att ingen blir tilldelad 7 p.
Poängen kan säkert att vara annorlunda
i sista deltävlingen beroende på att det tyvärr blivit så
tätt mellan de 2 sista deltävlingarna.
Om
tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av
deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för
en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett
kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av
inkörd års-poäng, dock max 10 poäng givetvis.
Tidtagning:
Tidtagning på SS skall ske på 1/10-dels sekund.
Tävlingar som räknas:
I poängsammanräkningen efter samtliga deltävlingar, räknas
förarnas intjänade poäng samman till ett slutresultat. Man
kan inte ta poäng med sig om man byter bilklass under
pågående säsong.
(OBS intjänade poäng från alla deltävlingar i cupen räknas)
Prispott:
Tidningen Bilsport Rally & Racing sponsrar Bilsport
Rallycup med 5500:- per genomförd deltävling i cupen.
Sponsorpengarna fördelas mellan klasserna efter antal
startande i klasserna när för Bilsport Rallycup
gemensamma omkostnader är betalda.
50:- från varje inbetald startavgift i respektive deltävling
tillförs prispotten.
Prispotterna i respektive förarklass kommer att variera
beroende på antal startande, eftersom de 75:- per inbetald
startavgift tillfaller den förarklass i vilken
anmälningsavgiften är betald.
Ev. friköpning av reklam delas lika mellan klasserna.
Klass U: Inga penningpriser i Utbildningsrally.
Fördelning av prispott:
Prispengar i cupen fördelas mellan de 3 bästa ekipagen per
klass enligt följande :
Från den
totala prispotten kommer pengar för inköp av pokaler/priser
att uttagas.
Pristagarna står för eventuell vinstskatt.
Minst 3 startande i en majoritet av tävlingarna krävs för
att det ska bli prisutdelning i klassen.
Särskiljning i cupen:
Varje förare med poäng i cupen får vid summeringen av
cup-poäng räkna samtliga poängtävlingar till en slutsumma.
Slutsumman kan bestå av poäng från 1, 2, 3, 4, 5, 6 eller 7
tävlingar.
Om flera tävlande i en förarklass stannar på samma slutpoäng
när cupen är avslutad gäller följande som särskiljning
:
-
1). Flest
10 poängare. (1:a platser)
-
2). Flest
8 poängare. (2:a platser)
-
3). Flest
7 poängare. (3:e platser)
-
Därefter
lottning av arrangören.
Klass U:
Samma slutpoäng ger delad placering och likvärdiga priser.
Priser/Prisutdelning:
Separat prisutdelning och tillhörande fest, datumet meddelas
senare, där utdelas segerpokaler/medaljer till de tre bäst
placerade förare/kartläsare i respektive förarklass. För att
få ut pris så förbinder inbjuden pristagare sig att medverka
i det arrangemang som görs för prisceremonin.
Ej avhämtat pris på prisutdelningen:
En av Bilsport Rallycup godkänd förklaring för att
man uteblivit vid prisutdelningen, skall vara
Bilsport Rallycup tillhanda senast 10 dagar efter
prisutdelningen, annars tillfaller priset Bilsport
Rallycup för att användas nästkommande år.
Marknadsföring/Publicering:
Genom att deltaga i Bilsport Rallycups
deltävlingar, så godkänner vederbörande publicering av
allt som rör deltagarna i någon av tidningarna Bilsport
Rally & Racing eller Bilsport, Bilsport Rally & Racings hemsida och på
Bilsport Rallycups hemsida utan några undantag.
|