Reglerna
nedan är delade i två olika delar. Första delen är
arrangörsregler i kort sammanfattning. Andra delen är
reglerna i sin helhet.
Röd text är nyheter för detta året.
Regler i kort sammanfattning:
1§ Inbjudan SKA finnas tillgänglig på
Internet.
2§ Anmälningslista SKA finnas på nätet
SENAST dagen efter sista anmälningsdagen.
3§ Tävlingen är Onotad.
4§ Tävlingsavgifter:
Startavgift:
80 kr/ km SS unik
sträcka.
50 kr/ km 2 ggr.
30 kr/ km 3 ggr.
Klass U max 50% av ordinarie avgift.
Förtydligande med 3 olika
räkneexempel:
1: 40km SS. Körs som
unika SS = 40km X 80kr = Totalt MAX 3200kr
2: 40km SS som körs 2ggr.
20km X 80kr = 1600kr 20km X 50kr = 1000kr. Totalt MAX
2600kr
3: 40km SS som
körs 3ggr.
13,3km X 80kr = 1064kr
13,3km X 50kr = 665kr
13,3km X 30kr = 399kr
Totalt: MAX 2128kr
Av avgiften är 125kr
till prispotten i klassen &
125kr
till administrativa kostnader för BRC, Totalt
250Kr.
5§ Gallring, Enligt arrangörens
inbjudan & i Samråd med Bilsport Rallycup.
6§ Lottning i licenssammanslagna
klasser ska ske i licensordning. Exempel:
Klass 3, A & B-Förare Grupp F, då lottar man A-förarna och
sätter dom först i klassen, sen lottar man B-Förarna och
sätter dom efter A-förarna.
7§ 3 Min
startmellanrum när snabbare förar och/eller /bilklass
startar bakom.
Klasserna
3, 5, 6, 7 och 8 ska ha 3 min i
startmellanrum före 1:a bil i klassen om licensklasserna
skiljer, är licensklasserna samma så bestäms
startmellanrummet av arrangören i samråd med BRC.
8§ Engelsk pilning, färgen på pilarna
SKA antingen vara Orange eller floruroserande röd.
9§ Tidtagning på SS skall ske på
1/10-dels sekund.
10§ Dekaler från Bilsport Rally &
Racing ska klistras ovanför startnumren, att inte göra det
om man inte friköpt sig från reklam i tävlingen kan innebära
uteblivna poäng.
11§ Logon för Bilsport Rallycup skall
finnas på allt material runt tävlingen som till exempel
inbjudan, annonser, program samt resultatlista.
12§
Tävlingarnas arrangörer kan välja att
inbjuda till 4WD om dom önskar, denna bilklassen ingår ej i
BRC på grund av för lite deltagande bilar. Dom ska då starta
före eller efter cupen och inte mitt i cupens klasser. Max
20 bilar totalt från denna klassen om dom startar först,
före cupens klasser.
13§
Startar på sin MINST fördelaktiga
plats i startlistan.
Damm = Inte FÖRE
anmälda i rätt tid.
14§ Skulle kravet från vår sponsor om
minsta antalet deltävlingar för att genomföra BRC kommande
år ej uppnås så kör vi även kommande säsong, alltså även om
det blir bara 2 deltävlingar kommande säsong.
(Detta rör arrangörerna, ej dom
tävlande)
15§ Om
tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av
deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för
en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett
kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av
inkörd års-poäng, dock max 20 poäng givetvis.
16§ Personuppgifter & GDPR:
I och med anmälan till en deltävling
av Bilsport Rallycup så ger man sitt medgivande till att
personuppgifter i samband med cupens tävlingar används för
erforderligt bruk såsom anmälningslistor, presentationer,
programblad och reportage.
17§ Byte av
tävlingsdatum under pågående säsong sker i samråd med
Bilsport Rallycup, datumbyte utan OK från BRC kan innebära
indraget deltagande i BRC.
18§ I sista deltävlingen så ska alla
som har möjlighet vinna sin klass starta i samlad trupp.
Tabellen inför finalen styr startuppställningen.
Att den som leder klassen startar sist
av dem som har möjlighet vinna.
Att den som då
har minst chans att vinna klassen startar först i klassen.
Regler
för Bilsport Rallycup i helhet:
Deltävlingar:
Bilsport Rallycup arrangeras under
grussäsongen med minst 4 deltävlingar och max 6-8
deltävlingar. Deltävlingarnas datum ska ha minst en
tävlingsfri helg mellan de olika deltävlingarna, helst 2
helger utan cuptävlingar mellan 2 deltävlingar.
Klassindelningar:
Klass U: Ungdomsrally. Poängberäkning som övriga klasser.
*
Plombos Ungdomsfight >>
Klass 1: A-B-förare Grupp E.
Klass 2: C-förare Grupp E.
Klass 3: A-B-förare: Grupp F, 1300 Rallycup samt Grupp N
-1400cc.
Klass 4: C-förare: Grupp F, 1300 Rallycup samt Grupp N
-1400cc.
Klass 5: A-B-C-förare: Appendix K. upp
till -1975
& Max 74.
Regelfrågor Max 74:
Regler>>
max74@bilsport-rallycup.se>>
Bilsport Rallycup äger tolkningsrätten till vad som är
tillåtet i klass Max 74.
Klass 6: A-B-C-förare: Appendix K.
1976-1990, Ej 4WD.
Klass 7: A-B-C-förare: Grupp H Classic,
Regler>>
Regelfrågor:
info@bilsport-rallycup.se>>
Bilsport Rallycup äger tolkningsrätten till vad som är
tillåtet i klass Grupp H Classic.
Klass 8: A-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Grupp R,
Nationell Special.
Klass 9: B-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Grupp R,
Nationell Special.
Klass 10: C-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Grupp R,
Nationell Special.
Klass U: Ungdomsrally. *
Denna indelning bör också användas som startordning av
arrangörerna.
* Fotnot:
Arrangören får själv bestämma om Klass U skall starta före
eller efter övriga klasser bara arrangören uppfyller SBF:s
regler för Rally.
OBS! Klasser som är sammanslagna
licensmässigt ska lottas och starta licensvis A-B-C-Förare.
Exempel: Klass 5:
A-förare startar före B-förare och C-förare sist i klassen.
.
Vid t.ex. RM för Appendix K så lottas ej dom, dom seedas
enligt seedningslista som tillhandahålls arrangören via
SBF:s hemsida.
Efteranmälda Startar på sin MINST fördelaktiga plats i
startlistan I SIN LICENSKLASS. Ex. Damm = Inte FÖRE anmälda
i rätt tid.
Tjej-BRC är en Tjej-Cup som räknas över hela säsongen och ej
utdelas pokaler i varje enskild deltävling.
Läs om Tjej-BRC
här>>
Tävlingarnas arrangörer kan välja att
inbjuda till 4WD om dom önskar, denna bilklassen ingår ej i
BRC på grund av för lite deltagande bilar. Dom ska då starta
före eller efter cupen och inte mitt i cupens klasser. Max
20 bilar totalt från denna klassen om dom startar först,
före cupens klasser.
Efteranmälda:
Startar på sin MINST fördelaktiga plats i
startlistan.
Damm = Inte FÖRE anmälda i rätt tid.
Noter:
Alla deltävlingar i Bilsport Rallycup är onotade.
Startavgifter:
Fri enligt varje arrangörs tilläggsregler. Arrangören tar ut
125:- per startavgift för att lägga till prispotten samt betalar
125:- per startande till cupen för administrativa kostnader,
totalt 250:- per startande.
Klass U betalar varken
125:- till prispotten eller
125:- till administrativa
kostnader.
Anmälningslista:
En anmälningslista ska tillhandahållas av arrangören på
Internet senast dagen efter sista anmälningsdag.
Resultatlista:
En resultatlista ska tillhandahållas av arrangören på
Internet senast måndagen efter tävlingsdagen om tävlingen
går på lördagen.
Poäng räknas från sluttid i
officiell resultatlista.
Däck:
Enligt gällande rallyreglemente.
Reklam:
Tidningen Bilsport Rally & Racing samt övriga sponsorer till
Bilsport Rallycup äger rätt till reklam på tävlingsbilarna i
cupens samtliga deltävlingar. Dekaler från Bilsport Rally &
Racing ska klistras direkt ovanför startnumren, att inte
göra som ovan om man inte friköpt sig från reklam i
deltävlingen kan innebära uteblivna poäng.
Delad bil:
Enligt varje arrangörs tilläggsregler.
Tävlingsform:
I deltävlingar med tävlingsform RS i backe och sprint köres
fastställd bansträckning enligt arrangörens tilläggsregler.
I tävlingsformen RY, räknas tävlingens totaltid som resultat
i respektive förarklass.
För att ha fullgjort RY tävling krävs tid på samtliga SS
eller prov, samt målgång vid slutmål.
Gallring:
Gallring, Enligt arrangörens inbjudan & i Samråd med
Bilsport Rallycup.
Pilning:
Engelsk pilning, färgen på pilarna ska antingen vara Orange
eller floruroserande röd.
Poängfördelning:
I samtliga deltävlingar fördelas klassvis poängen enligt:
1:an 20 p, 2:an 18 p, 3:an 16 p,
4:an 14 p, 5:an 12 p, 6:an 10 p, 7:an 9 p,
8:an 8 p, 9:an 7 p, 10:an 6 p, 11:an 5 p, 12:an 4 p, 13:e 3
p, 14:e 2 p, 15:e 1 p.
Samtliga som inte fått poäng enligt ovanstående får efter
fullgjord tävling 1 p.
Särskiljning i deltävling:
Vid lika sluttid delas poäng ut enligt exempel: Om det bli
två 2:or får bägge 18 p och den som kommer 4:a får 14 p. Det
betyder att ingen blir tilldelad 16 p.
Poängen kan säkert att vara annorlunda i sista deltävlingen
beroende på någon anledning.
Om
tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av
deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för
en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett
kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av
inkörd års-poäng, dock max 20 poäng givetvis.
Tidtagning:
Tidtagning på SS skall ske på 1/10-dels sekund.
Tävlingar som räknas:
I poängsammanräkningen efter samtliga deltävlingar, räknas
förarnas intjänade poäng samman till ett slutresultat. Man
kan inte ta poäng med sig om man byter bilklass under
pågående säsong.
Vid 6 deltävlingar eller mindre får man räkna bort 0 tävling
.
Vid 7 Deltävlingar får man räkna bort 1 tävling. Vid 8
Deltävlingar får man räkna bort 2 tävlingar.
Prispott:
Tidningen
Bilsport Rally&Racing sponsrar Bilsport
Rallycup med 30000:- per år. Sponsorpengarna fördelas mellan
klasserna efter antal startande i klasserna när för Bilsport
Rallycup gemensamma omkostnader är betalda.
125:- från varje inbetald startavgift i respektive
deltävling tillförs prispotten.
Prispotterna i respektive förarklass kommer att variera
beroende på antal startande, eftersom de 125:- per inbetald
startavgift tillfaller den förarklass i vilken
anmälningsavgiften är betald.
Klass U: Inga penningpriser i Ungdomsrally.
Fördelning av prispott:
Prispengar i cupen fördelas mellan de 3 bästa ekipagen per
klass enligt följande :
Från den
totala prispotten kommer pengar för inköp av pokaler/priser
att uttagas.
Pristagarna står för eventuell vinstskatt.
Minst 4
startande i en majoritet av tävlingarna krävs för att det
ska bli prisutdelning i klassen.
Särskiljning i cupen:
Varje förare med poäng i cupen får vid summeringen av
cup-poäng räkna samtliga poängtävlingar till en slutsumma.
Slutsumman kan bestå av poäng från 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 eller
8 tävlingar.
Om flera tävlande i en förarklass stannar på samma slutpoäng
när cupen är avslutad gäller följande som särskiljning
:
-
1). Flest
20 poängare. (1:a platser)
-
2). Flest
18 poängare. (2:a platser)
-
3). Flest
16 poängare. (3:e platser)
-
Därefter
lottning av arrangören.
Klass U:
Samma slutpoäng ger delad placering och likvärdiga priser.
Priser/Prisutdelning:
Separat prisutdelning och tillhörande fest, datumet meddelas
på hemsidan och samtliga pristagare får en personlig
inbjudan hemskickad i brev. På prisutdelningen utdelas
segerpokaler/medaljer till de tre bäst placerade
förare/kartläsare i respektive förarklass. För att få ut
pris så förbinder inbjuden pristagare sig att medverka i det
arrangemang som görs för prisceremonin.
När anmälningstiden för prisutdelningen gått ut så beställs
pokaler till dom anmälda. Har man inte anmält sig i tid så
finns det inga pokaler beställda så det är upp till
pristagaren att anmäla sig i tid.
Möjlighet till Efteranmälan finns ej.
Marknadsföring/Publicering:
Genom att deltaga i Bilsport Rallycups deltävlingar, så
godkänner vederbörande publicering av allt som rör
deltagarna i någon av tidningarna Bilsport Rally & Racing
eller Bilsport, Bilsport Rally & Racings hemsida och på
Bilsport Rallycups hemsida utan några undantag.
|